Connect with us

Russebuss

Viktigste russerådene fra statens vegvesen

Viktigste russerådene fra statens vegvesen

Russebilen eller russebussen fungerer ofte både som transportmiddel, og et slags andre hjem for mange i russetiden. Enormt mange dugnadstimer og store pengesummer er ofte lagt ned i de utallige bussene og bilene som strømmer ut på de norske veiene i mai. Da er det ekstra kjipt hvis man plutselig blir tvunget til å stille bussen eller bilen i garasjen, for godt. Derfor har vi samlet sammen de beste tipsene fra de som kan være din beste venn, eller verste fiende, i mai måned – nemlig Statens Vegvesen. En nyttig oversikt for både din egen, og andres, sikkerhet.

 

Statens Vegvesen tilbyr hvert år GRATIS (!) kontroll av russekjøretøy. Hvis bilen eller bussen består denne tekniske kontrollen – vil dere bli tildelt et russeoblat som dere kan henge i frontruta. Et kvalitetsmerke å ha med seg ut på landeveien. Det er imidlertid viktig å huske på at denne kontrollen ikke erstatter den beryktede EU-kontrollen. Den må dere ta hos et godkjent verksted, eller hos NAF. Selv om de tekniske kontrollene til Vegvesenet er frivillig, kan det være smart å merke seg datoene for disse når de legges ut på Vegvesenets hjemmesider. Og før dere tropper opp til kontroll, kan det være lurt å lese gjennom sjekklisten over hva den tekniske kontrollen omfatter;

 

  • Bremser, hjuloppheng og styring
  • Seter og bilbelter
  • Taklast/takrigg
  • Materialer innvendig – brannfare, skarpe kanter og innfesting
  • Elektrisk anlegg – vise samsvarserklæring
  • Nødutganger
  • At ulovlig signalhorn ikke er montert
  • Om bilen eller bussen er EU-godkjent

OBS: Har dere gjort ombygginger som krever egen godkjenning, må det bestilles vanlig time for hallkontroll. En slik godkjenning må dere selv betale for.

I tillegg til å undersøke kjøretøyets tekniske tilstand, informerer også Vegvesenet om trafikksikkerhet og førerens ansvar under russefeiringen.

Går du ut av kontrollen med et splitter nytt russeoblat – kan det spare deg for både tid og penger når russetiden endelig braker løs. Biler/busser med russeoblat blir vanligvis ikke utsatt for kontroll i mai måned – med unntak av den vanlige brukskontrollen. Biler eller busser som ikke har oblatet vil som oftest bli utsatt for en mer omfattende teknisk kontroll. Å være godt forberedt til kontroll kan altså lønne seg stort!

 

Russebussen/bilen er mest sannsynlig den største investeringen du har gjort i ditt liv – og da er det ekstra viktig å gjøre god research i forkant. Det er ingenting som sikrer deg bedre mot uforutsette utgifter og utallige arbeidstimer enn å ta en grundig sjekk av kjøretøyet og dens tidligere eier før du signerer kjøpspapirene. Her kommer de viktigste tingene man må huske på;

  • Er den du kjøper kjøretøyet av faktisk eier av kjøretøyet? Sjekk tidligere eiers legitimasjon, og at det samsvarer med salgsmelding og vognkort del 2.
  • Er kjøretøyet i samsvar med vognkortet? Sjekk antall sitteplasser, understellsnummer, om kjøretøyet har godkjent tilhengerfeste og liknende. For buss skal det fremkomme i vognkortet om kjøretøyet er godkjent for taklast (takrigg eller krone) eller har godkjent tilhengerfeste. Ta kontakt med en trafikkstasjon hvis du er i tvil.
  • Undersøk kjøretøyet for å avdekke feil og mangler, gjerne i samråd med en fagperson. Et godt tips er å sjekke kjøretøyets bremsesystem og om kjøretøyet har rustskader. Dette er feil som kan dukke opp på kjøretøy som ikke vedlikeholdes og brukes jevnlig, og som kan være kostbart å utbedre.
  • Undersøk om det er utstedt en kontrollseddel (mangellapp) på kjøretøyet om feil og mangler som må utbedres. Reparasjoner på kjøretøy kan som hovedregel bare utføres av et godkjent verksted.
  • Sjekk om kjøretøyet har vært inne til EU-kontroll og at det ikke har skyldige avgifter.
  • Er kjøretøyet fri for heftelser? Altså at ingen bank eller annen utlåner har pant i kjøretøyet. På den måten kan du unngå å få gammel gjeld med på kjøpet. Du kan sjekke om det er registrert heftelser på kjøretøyet ved å taste inn registreringsnummer på sidene til Brønnøysundregistrene.
  • Kjøper du et avskiltet kjøretøy? Ta kontakt med en trafikkstasjon for å få vite hva du må gjøre for å få vognkort og kjennemerker.
  • Skal du være sjåfør i russetida? Sjekk at du har lov til å kjøre bussen/bilen

Du kan få vite hvem som eier kjøretøyet, teknisk informasjon om kjøretøyet og opplysninger om siste og neste EU-kontroll via Statens Vegvesens nettsider.

Om du gjør god research i forkant, og består den tekniske kontrollen – er mye gjort. Her kommer imidlertid noen andre, kjappe, råd som kan være lurt å ha i bakhodet.
Av trafikksikkerhetshensyn er lovverket rundt takrigg (krone/takgrind) veldig strengt. Vær derfor oppmerksom på at det å få godkjent nye tak-konstruksjoner på busser i Norge er veldig vanskelig og krever mye og grundig forarbeid.

Pass på vekta når dere planlegger utstyr og dekorasjoner. Vognkortet viser hva som er kjøretøyets tillatte totalvekt. Dette er det meste en bil får lov til å veie når den står på vekta. Bilen skal da veies med alle personer og alt dere har tenkt å ta med. Vær oppmerksom på at det dere utstyrer bilen med kan gjøre at kjøretøyet blir så tungt at dere ikke får med alle passasjerer dere vil ha med.

Når dere er ute på veien – er det kjempeviktig å sikre alt av last, slik at den ikke forskyver seg eller faller av. Alle løse gjenstander innvendig kan utgjøre en potensiell fare. Har du tenkt på at en løs kasse (for eksempel en høyttaler eller subkasse) på 20 kg utøver en kraft på 1250 kg ved en bråstopp i 50 km/t?

Hvis dere har flere spørsmål – så kan man alltid ta kontakt med Statens Vegvesen via kontaktskjemaet på deres nettsider (www.vegvesen.no), eller via telefon. De har også satt opp en egen Facebook-side, “Russ på Hjul”, hvor de svarer på spørsmål fra årets russ!

Lykke til, og kjør forsiktig!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

More in Russebuss

To Top