Connect with us
kleinperson

Russetips

10 råd for å unngå å bli fyllesyk i russetiden.

10 råd for å unngå å bli fyllesyk i russetiden.

Det er kanskje ingen hemmelighet at ordene russefeiring og alkoholinntak er lykkelig gift. De har snart gullbryllup faktisk. Russen er mer tørste enn noen gang, og de holder det ofte gående imponerende lenge. Mange vil kanskje si at russen fortjener en medalje for denne prestasjonen, men som kjent har alle medaljer en bakside, og i dette tilfellet er baksiden selveste fyllesyken. Utslitthet, hodepine, røde øyne, muskelsmerter, tørst og økt lyd og lyssensitivitet er bare noe av snackset du kan vente deg etter en hard kveld med festing. Når man våkner opp, helt på bunn, og revurderer sin egen eksistens, er gode råd dyre. Heldigvis har vi pløyd det store internettet for de beste tipsene for å bekjempe denne selvforskyldte epidemien.

 

 

  1. Kjedelig tips, men DRIKK VANN.

Alkohol virker vanndrivende, og det er lett at kroppen blir uttørket. Det forsterker symptomene på bakrus dagen derpå. Dette skyldes at alkohol hemmer utskillelsen av hormonet ADH (antidiuretiske hormon) fra hypofysen i hjernen. Dermed får ikke nyrene de nødvendige signaler om å holde på vannet i kroppen, og mer vann enn normalt skilles ut gjennom urinen. Uansett – stay hydrated!

 

  1. Styr unna Mac`ern.

Prioriter proteiner framfor salt og fett. Proteiner hjelper kroppen med å bryte ned avfallsstoffer som alkoholen har stått for. Så uansett hvor mye den saftige Big Mac`en frister – så styr unna, for en enklere dagen derpå.

 

  1. Ikke drikk kaffe!

Kaffe hjelper deg som kjent med å kvikne til, og det er kanskje akkurat det du trenger dagen derpå. Men en nyttig ting å vite da er at kaffe i likhet med alkohol er vanndrivende og kan føre til enda mer dehydrering. Og da ender du opp med å bli enda mer fyllesyk. Så unngå koffeinen til det verste har lagt seg.

 

  1. Drop Ibuxen før du legger deg!

Smertestillende medisiner av typen Ibux, Globoid og lignende bør imidlertid unngås i kombinasjon med alkohol. Kombinert med alkohol kan nemlig disse stoffene gi blødninger i mage og tarm – og det er ikke så digg midt i russetiden. Bruk heller medisiner med paracetamol (Panodil, Paracet og lignende) som ikke i like stor grad er forbundet med blødningsfare, skriver helsenorge.no. Vent uansett med å ta smertestillende til du får vurdert formen dagen derpå. Alkohol og smertestillende er to ting du gjerne vil unngå overforbruk av.

 

  1. “XL1 og rett i koppen, vi lik itj å bli narra!”

En udødeliggjort tekstlinje i DDE`s superhit “Det går likar no”. De påstår altså at XL1 (energidrikk) og “Rett i Koppen” skal være den ultimate kuren for fyllesyken. De har delvis rett. Når du er fyllesyk må du bygge opp kroppen igjen med de saltene som nyrene har skilt ut med vannet. Disse saltene finner man i XL1. Dette får du kjøpt reseptfritt på f.eks en sport og friluftsforretning. Drikk dette før du legger deg og når du våkner. “Rett i Koppen” er også godt, men det er ikke vitenskapelig bevist at dette skal ha noen merkbar effekt. Men hvis man skal følge DDE`s ord slavisk – kan det vel ikke skade å prøve?

6. En fruktig natt?

Spis frukt, det er bra! Frukt er godt og inneholder mye av det kroppen trenger til å reparere. Fruktjuice gjør det samme, og gir i tillegg væske som kroppen trenger. Ifølge forskningsinstituttet CSIRO, som er i ferd med å fullføre et forskningsprosjekt på effektene av pærer, kan pærejuice være den perfekte løsningen for deg med fyllesyke. – Tro det eller ei, men pærer har effekt på hvor mye alkohol du har i blodet etter en drink, sier professor Manny Noakes til australske ABC. Du kan dog ikke bare løpe i butikken og kjøpe en vanlig pære. Forskningen som er gjennomført er på såkalt “koreanske pærer”, eller “eplepærer” om du vil. Jeg bør også understreke at effekten så vi hvis du tar pærejuice før du begynner å drikke alkohol. Det er ikke noe som tyder på at du kan ta pærejuice i etterkant for å gjøre noe med tømmermennene, påpeker hun.

 

  1. DRIKK COKE MED MEG HOE!

Cola (ikke kokain!) sies å være mageregulerende og det inneholder sukker og vann. I tillegg motvirker koffeinet hevelsen i hodet, og alt dette hjelper mot bakrus. Som nevnt skal man imidlertid være forsiktig med koffeinet dagen derpå – så alt med måte!

 

  1. Ikke sov på stigende rus!

De som har peiling på disse tingene anbefaler sterkt at du slutter å drikke i god tid før du skal legge deg. Dette lindrer symptomene på bakrus dagen derpå. Så dropp den siste ølen på nachspiel – og høst fruktene av det dagen etter!

 

  1. Stump røyken!

Forskerne har ikke noe fullverdig svar på hvordan sigaretter lokker frem kvalme og tømmermenn. Men det er ikke umulig at nikotin faktisk kan ha en direkte effekt på kleinhetsnivået dagen derpå. Vi kan vel være enige i at sigaretter ikke er særlig helsefremmende uansett – så hvorfor ikke være på den sikre siden?

 

  1. Drikk med måte!

Sist, men absolutt ikke minst, så er det unektelig smart å begrense alkoholinntaket noe. Både på grunn av den potensielle faren for fyllesyke – men også for at du skal føle at du beholder kontrollen! Drikk kun den mengden alkohol du selv er komfortabel med – og ikke la noen presse deg til å avvike fra dette. Alkohol kan være et gøy tilskudd til festen – men kan bli farlig hvis det blir altoppslukende. Festen er mye gøyere når man husker noe fra den! Ikke la minnene gå tapt i bakrusen; Så pass på deg selv – og dine medruss! Skål!

Continue Reading
Advertisement
You may also like...

More in Russetips

To Top